Begroting 2020

Bedrijfsvoering

Wettelijke eisen bedrijfsvoering

Garantiebanen
Het kabinet en de werkgevers hebben afgesproken dat ze extra banen gaan creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. Ook als werkgever gemeente Nissewaard spannen we ons in, met een intensieve begeleiding van de werkadviseurs, om deze mensen te helpen aan een baan en daarmee een bijdrage te leveren aan de participatie en maatschappelijk welbevinden van deze personen.
De taakstelling loopt tot en met 2024 en staat op 29 banen. Halverwege 2019 zijn er
7,92 garantiebanen gerealiseerd. Het te behalen quotum voor 2019 staat op ca. 13,22 banen.
Dit houdt in dat er inzet gepleegd wordt om 5,30 banen (3,75 fte) te realiseren, een erg lastige opdracht.
De gerealiseerde garantiebanen zijn en kunnen enkel aan de onderkant van ons functiegebouw worden gecreëerd. Deze functies en/of aanliggende taakvelden zullen echter de komende jaren steeds meer verdwijnen, waardoor het moeilijker wordt om vanuit de huidige taken en functies garantiebanen te blijven realiseren en het quotum te halen.

Vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt een notitie breed offensief uitgewerkt om meer mensen met een beperking aan het werk te helpen. Vereenvoudiging van de regels, financieringssystematiek, banenafspraak en quotum en versterking van de matching in de arbeidsmarktregio. Deze notitie zal in de loop van 2019 in de Tweede Kamer worden besproken.
Hopelijk biedt dit iets meer mogelijkheden om garantiebanen te kunnen realiseren.
Een ander onderdeel van deze notitie is het vereenvoudigen van het quotum.
Dit kan leiden tot het verdwijnen van het onderscheid van de quota voor de markt en de overheid, waarbij de banen bij de door de gemeente uitbestede diensten meetellen voor een totaal quotum en de druk bij overheid wellicht minder wordt.
Of anders gezegd: kansen biedt om meer banen te gaan realiseren bij deze diensten, waarin relatief veel arbeidsgehandicapten werkzaam (kunnen) zijn. Dit geeft aan dat de Social Return On Investment (SROI) belangrijker wordt in de afspraken met uitbestede diensten, zodat gezamenlijk in het behalen van quotum wordt geïnvesteerd.

Aan het eind van 2019 staan wij stil om de realisatie van de garantiebanen te evalueren.
Dit zal leiden tot vervolgstappen voor 2020 en verder.

WNRA
Per 1 januari 2020 wordt de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren van kracht.
De belangrijkste gevolgen zijn dat de arbeidsrechtelijke (rechts)positie van ambtenaren gelijk wordt aan die van werknemers in het private bedrijfsleven, en dat er een nieuwe (gewijzigde) Ambtenarenwet komt. In de plaats van de CAR-UWO is er per 1 januari 2020 de Cao Gemeenten. Gemeenten zijn op grond van hun lidmaatschap aan deze nieuwe cao gebonden.
In 2019 vindt een uitgebreid opleidingstraject plaats om onze specialisten en leidinggevenden voor te bereiden op de nieuwe wet en worden onze medewerkers geïnformeerd over de belangrijkste wijzigingen. De rechtspositionele wijzigingen op gebied van arbeidsvoorwaarden zullen gering zijn. Wel zal de intrede van het Arbeidsrecht en het Burgerlijk Wetboek leiden tot wijzigingen in met name het ontslagrecht en geschilbeslechting (voormalig bezwaarmogelijkheden).

Rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf 2021 zal het college van Burgemeester en Wethouders een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarstukken van de gemeente. In deze verantwoording moet het college zelf een uitspraak moeten doen over de rechtmatigheid van de inkomsten en uitgaven in de jaarrekening. Het opnemen van een dergelijke verantwoord is een wettelijke verplichting. De rechtmatigheids-verantwoording stelt hoge eisen aan de interne controle en de verbijzonderde interne controle van de organisatie. Het komende jaar zal de organisatie de noodzakelijke voorbereidingen treffen om deze stap te kunnen maken.