Begroting 2020

Weerstandsvermogen en risicobeheer

Risico's

Om de risico's van gemeente Nissewaard in kaart te brengen is in samenwerking met de afdelingen een risicoprofiel opgesteld. Uit de inventarisatie zijn vanuit de clusters in totaal 96 risico's in beeld gebracht. In het overzicht worden alleen de vijfentwintig risico's gepresenteerd die de hoogste bijdrage hebben aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Per onderwerp is gewerkt met een kanspercentage. Aan de hand hiervan wordt per risico een indicatie gegeven hoe groot de kans is dat een bepaald risico zich kan voordoen.

TOP 25 van risico's

Risico

Kans
percentage

Maximaal financieel
gevolg

Invloed

1.

Vanwege de onzekerheid over de hoogte van de bouwkosten van de appartementencomplexen langs De Dijk en de daarmee samenhangende residuele grondwaardemethodiek bestaat er het risico dat de geraamde grondopbrengsten niet gehaald worden.

50%

€ 5.000.000

12,54%

2.

Afhankelijk van de mogelijke invulling in verband met actuele marktvraag zal mogelijk een deel van de grondwaarde van Vlek 10 in De Haven moeten worden afgewaardeerd.

50%

€ 2.500.000

11,37%

3.

Vanwege de regelgeving over het gasloos bouwen bestaat de kans dat de extra investeringen niet uit de stijgende VON-prijzen kunnen worden gedekt, waardoor deze ten laste van de geraamde grondprijs komen.

40%

€ 4.000.000

8,47%

4.

In de grondexploitaties wordt uitgegaan van een structurele stijging van de grondopbrengsten met 2%. Als gevolg van marktomstandigheden (bouwkosten, VON-prijzen, inflatie) kan deze toekomstige stijging lager uitvallen.

25%

€ 4.600.000

7,99%

5.

Algemene Uitkering gemeentefonds valt lager uit dan begroot

70%

€ 2.500.000

7,17%

6.

Als gevolg van tegenvallende resultaten bij de deelnemingen in Stedin en Evides bestaat de kans dat het gerealiseerde dividend lager is dan begroot, waardoor er een begrotingstekort ontstaat.

50%

€ 1.000.000

4,56%

7.

Als gevolg van een belastingcontrole bestaat de kans dat er een fout in de steekproef wordt ontdekt. Deze fout wordt geëxtrapoleerd, zodat de impact van de fout veel groter kan zijn dan de werkelijke gevonden fout.

50%

€ 1.000.000

3,41%

8.

Hoger ziekteverzuim dan het landelijk gemiddelde

70%

€ 400.000

2,09%

9.

Als gevolg van marktomstandigheden wordt de geraamde grondopbrengst van de resterende vrije sectorkavels  in Heer en Meester niet behaald.

25%

€ 1.100.000

1,83%

10.

Als gevolg van tegenvallende exploitatie ten opzichte van de begroting bestaat het risico dat de besparingen en taakstelling, met name op het gebied van de rationalisatie, harmonisatie en de invoering van het zaaksysteem, voor Syntrophos als gevolg van synergie wordt niet gehaald. Hierdoor bestaat de kans dat de ICT-lasten voor de gemeente hoger zijn dan begroot.

50%

€ 500.000

1,72%

11.

In de grondexploitatie De Haven is beperkt rekening gehouden met onvoorziene kosten.

25%

€ 1.000.000

1,71%

12.

Als gevolg van de verandering in het BUIG budget door de rijksoverheid, bestaat de kans dat de gemeente een lagere bijdrage ontvangt bij een ongewijzigde situatie. Hierdoor moeten we reserves aanwenden voor deze uitkeringen.

50%

€ 500.000

1,70%

13.

Als gevolg van de vervangingsopgave buitenruimte bestaat het risico dat er teveel onderhoud tegelijk verricht moet worden. Hierdoor bestaat de kans op uitputting van de huidige stelpost beheer.

20%

€ 1.000.000

1,63%

14.

Als gevolg van het budgetplafond voor de nieuw ingevoerde specifieke uitkering sport bestaat de kans dat niet de volledige ingediende aanvraag wordt toegekend door het Ministerie van VWS.

50%

€ 400.000

1,60%

15.

Schade of extra beheerkosten door weersinvloeden

50%

€ 400.000

1,59%

16.

Door een uitspraak van de rechter bestaat de mogelijkheid dat de gemeente geen precariorecht kan heffen over de kabels en leidingen in de grond.

10%

€ 3.300.000

1,53%

17.

Door hoogconjunctuur zijn de aanbestedingskosten voor nieuwe projecten en onderhoudscontracten hoger. Bij een gelijkblijvend budget (geen indexering) kan er minder gedaan worden, dat kan leiden tot een lager onderhoudsniveau en uitstel van de vervangingsopgave.

50%

€ 400.000

1,38%

18.

Door vergrijzing en hoogconjunctuur ontstaan er vacatures die niet opgevuld kunnen worden met voldoende gekwalificeerd personeel.

50%

€ 400.000

1,37%

19.

Door de combinatie van bestaande capaciteit, een stijgend aantal cliënten op Wmo en Jeugd en een tranformatieopgave, bestaat de kans op wachttijden, dat de transformatieopgave onvoldoende wordt gehaald of de kwaliteit van hulp en ondersteuning vermindert.

40%

€ 500.000

1,29%

20.

Garantieverplichtingen aan woningbouwcorporaties of verenigingen worden ingeroepen.

3%

€ 5.600.000

1,17%

21.

Onvoldoende maatregelen voor verkeersveiligheid

50%

€ 250.000

0,86%

22.

Als gevolg van het achterblijven van herontwerp van processen en digitalisering bestaat de kans dat de digitalisering achterblijft op de technische mogelijkheden. Hierdoor blijven de personeelskosten hoger dan nodig en worden de technische mogelijkheden niet benut.

50%

€ 250.000

0,86%

23.

Als gevolg van onvoldoende focus pakken we teveel tegelijk op. Hierdoor bestaat de kans op onvoldoende doordachte oplossingen en onafgemaakte plannen. Het gevolg is dat de plannen niet, deels of later worden geïmplementeerd.

50%

€ 250.000

0,85%

24.

Door arbeidsmobiliteit kan kennisverlies in de organisatie ontstaan.

30%

€ 400.000

0,83%

25.

Afname legesinkomsten door vermindering aanvragen om bouwvergunningen.

30%

€ 400.000

0,82%

Totaal grote risico's:

€ 39.950.000

Overige risico's:

€ 10.120.000

Totaal alle risico's:

€ 50.070.000


Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag (€ 50.070.000) ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden.